| 
      
    KEDY  JE MOJA MODLITBA NAJSILNEJŠIA? 
                Keď ešte žil páter Pio,  z Československa mi chodievali listy, aby som sa uňho prihovoril a poprosil  ho o modlitbu. A pýtam sa tých ľudí: „A to sa nemôžete pomodliť  sami?“ A oni na to: „Viete, to nie je rovnaké. Jeho modlitba má väčšiu  silu.“ 
              Je to naozaj tak? Je sila modlitby  jedného človeka väčšia a iného menšia? Odpoveď znie: závisí to od sily  Ducha Svätého v nás. Máme všetci Ducha Svätého rovnako? Nemáme. Preto je  modlitba niektorých ľudí silnejšia. 
              Čím je človek svätejší, tým je jeho  modlitba silnejšia. Demonštruje to aj nasledujúci príklad: Dvaja mnísi sa  pohádali a šli spať. Jeden už spal, a ten druhý mu búcha na dvere  a zobudí ho. „Čo chceš?“, pýta sa ten zobudený. „Chcem sa s tebou  zmieriť.“ „To si mohol urobiť aj ráno...“ „Nie, to nie je pravda. Keby som sa  ráno chcel modliť a nebol by som s tebou zmierený, moja modlitba by  mala menšiu silu...“  
              Tak je to, potrebujeme zmierenie  a čisté srdce, aby naša modlitba bola silná. 
              A koho modlitba je  najsilnejšia?  
              Modlitba Cirkvi. Keď ti Cirkev po  úprimnom vyznaní hriechov povie: „Ja ťa rozhrešujem,“ je táto modlitba istotne  vypočutá. Alebo keď kňaz pozdvihne hostiu a povie „Toto je moje telo,“  tiež je vypočutá, lebo je to modlitba Cirkvi. 
              (Nepriatelia Cirkvi sa vždy  usilovali zabrániť sláveniu eucharistickej modlitby, čiže svätej omše, alebo ju  aspoň obmedziť, pretože intuitívne cítili jej silu!) 
                Teraz si niečo povieme  o modlitbe k svätým. Keď sa stratí dáždnik, ľudia sa modlia  k svätému Antonínovi, vraj – ten je tu od toho, svätá Rita je zasa  pomocníčka v beznádejných situáciách. Ako si to tí svätí pekne rozdelili!J  Ale protestanti majú s tým dosť veľký problém. V časoch  reformácie táto mentalita veľmi zle pôsobila na ľudí: „Ja to poviem svojmu  anjelovi, ten to povie môjmu patrónovi, ten svätému Jozefovi, ten Panne Márii  a tá počká, kedy to bude vhodné Pánovi Ježišovi podsunúť...“ Našťastie to  takto nefunguje! A ani o tie dáždniky či iné banality tam nejde...!  
              Raz som o modlitbe  k svätým prednášal. A keďže ja mám na prednáškach aj iných ako len  katolíckych poslucháčov – boli tam vtedy dvaja kalvinisti – a keď som  začal o tých svätých, tak oni na to: „v tomto sa my s vami  nezhodneme!“ 
              A ja sa ich pýtam: „A keď sa  zhodneme, zaplatíte mi fľašu vína?“ A oni, že áno. 
              Pýtam sa ich: „Ako sa modlíme  k Bohu?“ Oni: „V Duchu Svätom skrze Ježiša Krista.“ Ja som v otázkach  pokračoval: „A Ježiš je iba historická osoba alebo je to mystické telo  Kristovo?“ A oni súhlasili, že keď hovoríme o Kristovi, nejedná sa  iba o osobu historického Ježiša. Takže som im povedal: „Keď sa teda  modlíme skrze Ježiša Krista, modlíme sa skrze celé mystické Kristovo telo –  teda so všetkými, aj s tými, ktorí sú na zemi, aj s tými, ktorí sú  v nebi.“ A oni s tým súhlasili. A ja som vyhral fľašu vína.  
                Nikdy to ale nie je tak, že teraz sa  modlím k Panne Márii, a nemodlím sa ku Kristovi. Alebo prosím svätého  Antonína, ale nemodlím sa k Ježišovi. Nejaké „iba k tomuto“ je nezmysel.  V každom svätom sa modlím ku Kristovi. 
              Ale ak nechceš vzývať svätých,  nemusíš. Už Tridentský koncil povedal, že modlitba k svätým je niečo  dobrovoľné, nezáväzné. Inak to majú pravoslávni. U nich je to nutné. Je to  jeden z článkov ich viery. 
                Na záver vám položím otázku: „Moja  mama zomrela už dávno. Nemám pochybnosti, že je s Kristom vo večnej  blaženosti. Smiem sa k nej modliť alebo nie? Prechováva ku mne ešte nejaké  osobné vzťahy alebo sa to jej smrťou všetko zrušilo?“ 
              Odpoveď znie: V súkromí sa  k nej modliť môžem, ale verejne v kostole nie. To by musela byť  kanonizovaná Cirkvou. Veríme, že isté osobné vzťahy medzi živými a mŕtvymi  sú, že sa nerušia, ale dá sa to ťažko „merať“. Aj františkáni veria, že majú  bližšie k svätému Františkovi ako iní, jezuiti zasa k svätému  Ignácovi.  
                Každá modlitba dochádza k Bohu  Otcovi – a to je na tom krásne, že tam k nemu ideme spoločne  a že sa jeden za druhého modlíme. Ale je slabosť dnešného sveta, že každý  je sám pre seba a sám si chce vystačiť. Modlitbou v Cirkvi sa obnovuje  dialóg (Cirkvi putujúcej a oslávenej). Chomjakov hovorí, že do pekla ide  každý sám, ale do neba sa dá ísť iba so všetkými ostatnými. 
    (spracované  podľa prednášky kardinála Špidlíka seminaristom)  |